Super: Over, above… over and above higher in quantity,
quality or degree than…; exceeding or so
as to exceed a norm….; surpasing all or most others of its king….; superior in
status, title or position."
Perkataan super dapat diertikan sebagai 'sesuatu yang
lebih tinggi (ataupun baik) mutu, darjat, taraf kedudukannya serta sesuatu yang
unggul'.
Umat Nabi Muhammad adalah satu umat
yang super. Mereka bermula dari zero (kosong) kemudian berubah menjadi hero. Pada peringkat awal umat ini
dianggap seperti tunggul, tiba-tiba ia berubah menjadi unggul. Kemudiannya,
umat super ini berjaya mengubah dunia. Berhubung dengan kejayaan ini, A.M.
Lothrop Stoddard di dalam The New World of Islam (Ross & Perry, New Jersey, 2002) berkata, "Kebangkitan Islam
merupakan satu episod yang paling mengangumkan dalam sejarah manusia. la lahir
di bumi yang tidak terkenal kemudian dalam jangka masa hanya satu abad ia
berkembang sehingga menguasai separuh alam. Dalam proses itu, ia meruntuhkan
empayar-empayar besar dan serentak dengan itu membentuk hati-hati manusia
sehingga akhirnya berjaya menegakkan dunia baru iaitu dunia Islam."
Umat ini menjadi super kerana mereka
benar-benar beriman serta berpegang teguh dengan ajaran Islam. Allah menyatakan
dalam surah Ali lmran ayat
139 yang hermaksud, "Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah
bersedih hati, padahal kamulah orang-orang paling tinggi (darjatnya) jika kamu
beriman."
Berhubung dengan ayat ini, Imam
Qartubi di dalam al-Jamik li Ahkamil Quran berkata, "Ayat ini menjelaskan berkaitan dengan
kelebihan umat ini." Kelebihan ini terletak pada iman mereka. Iman yang
mantap dapat diumpamakan seperti kompas di hati yang memastikan perjalanan umat
Islam sentiasa lurus dan tidak terbabas. Iman di hati juga merupakan senjata
kekuatan yang membolehkan umat Islam melakukan sesuatu yang luar biasa kerana
mereka meyakini Allah bersama-sama dengan mereka. Ia menjadikan mereka sanggup
meninggalkan harta benda di Mekah bagi merentasi padang pasir berhijrah menuju
ke Madinah. Ia menjadikan mereka berani menghadapi musuh walaupun jumlah musuh
adalah lebih ramai daripada mereka. Sebagai contoh, pada perang Badar tentera
Islam yang berjumlah hanya 313 orang berjaya mengalahkan tentera Quraisy
berjumlah 1,000 orang. Pada perang Khandak 3,000 orang tentera Islam berjaya
mengalahkan tentera Ahzab berjumlah 10,000 orang. Di Yarmuk 39,000 orang tentera Islam
mengalahkan tentera Rom berjumlah 240,000 orang . Di Qadisiyah pula tentera Islam yang
berjumlah 41,000 orang mengalahkan tentera Parsi 200,000 orang.
Umat Islam memang merupakan satu umat
yang super. Allah menggelar mereka
sebagai khaira ummatin yang membawa maksud 'sebaik-baik umat'. Dalam surah Ali Imran ayat 110 Allah menyatakan
yang bermaksud, "Kamu adalah umat yang terbaik (khaira ummatin) yang
dilahirkan bagi manusia, kamu menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran
dan kamu beriman kepada Allah."
Imam Qartubi berkata: "(Kamulah
umat yang terbaik) berdasarkan syarat-syarat yang terdapat dalam ayat
ini." Maksudnya, kita adalah umat
super sekiranya kita melaksanakan agenda-agenda yang terdapat dalam ayat ini,
iaitu mengajak kepada makruf, mencegah kemungkaran dan beriman kepada Allah.
Agenda-agenda ini hanya dapat
dilaksanakan oleh mereka yang mempunyai nilai hidup yang betul. Nilai hidup yang betul perlu berasaskan hujah
serta dalil yang mantap. Berasaskan ramuan-ramuan
ini lahirlah satu umat yang mengenali serta menyukai kebaikan dan berperanan
mengajak manusia ke arah itu. Mereka
juga mengenali serta membenci kemungkaran dan berperanan mencegah manusia
daripadanya. Pada masa yang sama cahaya
keimanan bersinar di hati sanubari mereka.
Merekalah sebaik-baik umat yang dijadikan Allah bagi manusia.
Ummatan Wasatha
Dalam surah al-Baqarah ayat 143,
Allah menggelar umat ini sebagai ummatan wasatha melalui katanya yang
bermaksud:
"Dan demikianlah kami menjadikan
kamu umat wasatha supaya kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan rasul
menjadi saksi atas perbuatan kamu."
Di sudut bahasa, kalimat wasatha
dalam bahasa Arab digunakan bagi membawa maksud
'pertengahan', 'adil' dan 'yang terbaik'. Imam Ibn Kathir di dalam Tafsir Quran al-Azim
berkata, "Wasatha dalam ayat ini bermaksud yang terbaik lagi
gemilang." Antara ciri yang
dimiliki oleh umat wasatha yang ditonjolkan oleh ayat ini adalah bersikap adil
sesama manusia. Justeru, ayat ini
menjelaskan umat Islam menjadi saksi yang adil pada Hari Kiamat nanti berkaitan
dengan kebenaran risalah yang dibawa oleh rasul-rasul. Oleh sebab itu, Said Hawa mentafsirkan
'ummatan wasatha' sebagai 'umat yang terbaik lagi adil."
Jelas sekali, ciri-ciri ini
menjadikan umat ini satu umat yang super.
Dalam sebuah hadis yang dilaporkan oleh Tirmizi nabi berkata, "Kamu
menggenapkan 70 umat yang diutus dan kamu adalah yang terbaik dan paling mulia
dari kalangan mereka."
Mukmin yang Menakjubkan
Tambahan itu, umat ini menjadi super
kerana memiliki sikap yang mengagumkan.
Mereka mampu menghadapi dan menangani semua situasi dan keadaan secara
positif. Dalam sebuah hadis yang
dilaporkan oleh Muslim, nabi berkata,"Sungguh menakjubkan keadaan orang
mukmin. Sesungguhnya semua keadaannya
merupakan kebaikan baginya dan kebaikan yang sedemikian itu tidak akan berlaku
melainkan ke atas orang mukmin sahaja.
Sekiranya dia mendapat kesenangan maka dia besyukur dan itu baik baginya
dan apabila dia mendapat kesusa han dia bersabar dan hal itu baik
baginya."
Maksudnya, dalam setiap keadaan,
tidak kira senang ataupun susah, golongan mukmin tetap berpegang kepada
prinsip, tetap sujud mengabdikan diri kepada Allah, tetap mengajak kepada
makruf dan mencegah kemungkaran, tetap berbangga dengan ajaran Islam, tidak
terbabas ataupun banyak mengikut arus dan di samping itu mampu menjadikan
setiap situasi sebagai kesempatan bagi meledakkan kejayaan dan
kegemilangan. Sikap sebegini sememangnya
merupakan satu sikap yang super.
Islam
Bercahaya Semasa Barat dalam Kegelapan
Ciri-ciri yang dinyatakan sebelum ini
iaitu beriman, berilmu, memiliki nilai yang betul, berperanan dengan mengajak
kepada makruf dan mencegah kemungkaran serta bersikap adil sesama manusia
menjadikan umat ini satu golongan yang gilang-gemilang. Malah pada suatu masa,
umat Islam berada di era kegemilangan Barat berada di Zaman Kegelapan (Dark Ages). Bertrand Russell, di dalam bukunya History of Western
Philosophy (Simon & Schuster, Inc., 1972) berkata, "Penggunaan istilah Zaman Kegelapan bagi
menceritakan keadaan yang berlaku antara tahun 699 hingga 1000 Masihi
menunjukkan kita terlampau memberi tumpuan kepada dunia Eropah Barat.
Sebenarnya semasa itu, tamadun Islam yang agung berkembang dengan pesatnya dari
India ke Sepanyol. Bagi kita, tamadun hanya berada di Eropah Barat sedangkan
pandangan ini merupakan satu pandangan yang sempit."
Memang benar, semasa Barat berada di
Zaman Kegelapan perbezaan antara dunia Islam dan Barat dapat dikiaskan seperti
langit dan bumi. Victor Robinson membuat perbandingan ini dalam The Story of
Medicine (The New Home Library, New York, 1943) dengan berkata, "Eropah bergelap pada waktu malam
sedangkan Cordova bercahaya dengan lampu. Eropah kotor sedangkan Cordova
membina 1,000 tempat mandi. Eropah dipenuhi serangga sedangkan penduduk Cordova
menukar pakaian dalam mereka setiap hari. Eropah dipenuhi selut sedangkan
jalan-jalan di Cordova bertar. Istana di Eropah dipenuhi lubang asap di bumbung
sedangkan bangunan-bangunan di Cordova tersergam indah. Tokoh-tokoh Eropah
tidak tahu menandatangani nama
sendiri sedangkan anak-anak di Cordova sudah ke sekolah. Tokoh-tokoh agama di
Eropah tidak tahu membaca risalah Kristian sedangkan ulama Islam di Cordova
membina
kutub khanah yang
besar."
Tokoh Barat Anak Murid Tokoh Islam
Memandangkan ilmu dan tamadun umat
Islam lebih super daripada Barat di Era Kegelapan dahulu, tokoh-tokoh barat
tanpa segan silu datang ke bumi Islam (iaitu bumi Andalus)
menjadi anak murid kepada tokoh-tokoh
Islam. Robert Briffault di dalam bukunya The Making of Humanity Reprinted, Lahore,
Pakistan, 1980), dalam
bab
Dar al-Hikmet berkata,
"Di bawah konsep toleransi agama
golongan Krisian hidup penuh kebebasan di bawah pemerintahan khalifah Islam di
Sepanyol. Pelajar-pelajar Kristian dari pelbagai pelosok
datang ke negara Arab ini untuk
belajar.
Alvaro, seorang paderi kanan di
Cordova, menulis pada abad ke-9 Masihi, 'Kesemua pelajar Kristian yang berbakat
ini mengetahui bahasa dan
kesusasteraan Arab. Mereka membaca
dengan penuh minat buku-buku karangan orang Arab dan berasa kagum dengan
kesusasteraannya'.
Gerbert of Aurillac membawa beberapa
bahan berkaitan dengan astronomi dan matematik ke Sepanyol bagi mengajar
anak-anak muridnya berkaitan dengan alam serta sistem cakerawala. Minatnya yang
mendalam berkaitan dengan ilmu yang dicurinya daripada orang-orang Islam (knowledge stolen
from the Saracens),
mengikut William of Malmesbury, menjadikannya terkenal sehingga beliau dianggap
hero pada kisah-kisah legenda yang terkenal di Zaman Pertengahan dahulu dengan
nama
Faust Legends."
Seterusnya Robert Briffault berkata,
"Seorang biarawan dari Afrika bernama Constantine yang pernah menjadi
setiausaha kepada Robert Guiscard, memberikan tumpuan bagi menterjemahkan
buku-buku Arab dan dengan itu memperkenalkan sistem pembelajaran baru bagi
keluarga (Kristian dari kumpulan) Benedict di Monte Cassino. Seorang lagi ahli keluarga Benedict, Adelhard of Bath membawa balik
banyak buku dari Cordova yang kemudiannya disebarkan ke Perancis dan England.
Daniel de Morlay, selepas mempelajari ilmu matematik dan astronomi di Cordova,
menerbitkan semula ilmu yang dipelajarinya itu dan menjadi seorang pensyarah di
Oxford. Plato of Tivoli pula menterjemahkan tulisan-tulisan al-Battani
berkaitan dengan astronomi dan matematik. Pada penghujung abad ke-12, seorang
ahli perniagaan dari Pisa, Leonardo Fibonacci semasa bermusafir di Algeria dan
Sepanyol, tertarik dengan kaedah-kaedah baru dalam bidang matematik yang
diketengahkan oleh orang-orang Arab. Beliau kemudiannya menterjemahkan tulisan
al-Khawarizmi yaag berkaitan dengan algebra. Hasil kerja Fibonacci mempunyai
pengaruh yang besar dan beliau sepatutnya dianggap sebagai pengasas ilmu
matematik moden di Eropah Kristian. Tokoh yang paling banyak mempopularkan
tulisan-tulisan Arab adalah Gerard of Cremona. Beliau tinggal di Cordova selama
50 tahun di zaman pemerintahan Islam. Dalam masa itu beliau berjaya
menghasilkan tidak kurang dari 60 bahan terjemahan dari bahasa Arab, antaranya
tulisan al-Haitham dalam bidang astronomi. Seorang lagi tokoh dari Barat,
Michael Scot, sering kali berulang-alik ke Cordova bertujuan bagi mendapatkan
manuskrip bagi diterjemahkan. Arnold of Villeneuve dan Raymond Lully,
rakan-rakan Roger Bacon, belajar di Sepanyol dan mengajar di Montpellier.
Campanus of Novara belajar matematik di Cordova dan mengajar di Vienna. Lebih
daripada itu sekolah-sekolah bagi menterjemahkan buku-buku Arab di-bina di
Toledo oleh Alfonso the Sage."
Tamadun Islam Mempengaruhi Yahudi
Golongan Yahudi juga mendapat faedah
daripada umat super ini. Berhubung dengan ini Robert Briffault berkata di dalam
The
Making of Humanity,
"Sikap toleransi orang-orang Islam di bawah pemerintahan khalifah juga
dirasai oleh orang-orang Yahudi. Mereka kemudiannya memperkembangkan budaya
hidup orang-orang Islam ke kawasan-kawasan ceruk yang tidak mengenali erti
tamadun. Mereka membina banyak sekolah, antaranya sekolah Kimhis dan Ben Esra
di Narbonne dan di situ mereka mengajar ilmu sains Arab di samping
menterjemahkan pelbagai buku karangan orang-orang Arab. Doktor-doktor Yahudi
yang dilatih oleh orang-orang Arab mengembangkan pengamalan dan pengajaran ilmu
perubatan ini di Eropah di sepanjang Zaman Pertengahan dahulu.
Dalam konteks ubat-ubatan, jenis
ubat-ubatan yang digunakan pada hari ini adalah mengikut formula yang digunakan
oleh orang-orang Arab dahulu kecuali dalam beberapa aspek sahaja. Ubat-ubatan
seperti
nux vomica, senna, rhbarb, aconite, gentian, myrrh dan calomel berasal dari orang-orang Arab. Sekolah perubatan di
Montpellier yang mempunyai ramai doktor Yahudi dibina mengikut sistem sekolah
perubatan di Cordova. Demikian juga dengan sekolah-sekolah perubatan di Padua
dan Pisa. Ia menggunakan buku-buku karangan Ibn Sina dan Abul Qasim sebagai
buku-buku teksnya di samping buku-buku matematik dan astronomi karangan
tokoh-tokoh arab yang lain. Buku Ibn Sina iaitu al-Qanun dan buku Abul Qasim iaitu at-Tasrif, menjadi bahan rujukan utama di Eropah sehingga abad
ke-17. Semua ini menjadi semaian yang bakal melahirkan tokoh-tokoh sains
seperti Fallopius, Vesalius, Cardan, Harvey dan Galileo."
Islam dan Nilai Kemanusiaan Sejagat.
Dunia banyak mempelajari daripada
budaya dan cara hidup umat Islam. Malah ajaran Islam yang super meransang
beberapa perubahan positif di dunia. Hal ini dijelaskan oleh Robert Briffault
di dalam
The Making of Huminity.
Beliau berkata, "Konsep kebebasan manusia, persaudaraan sesama insan dan
persamaan hak di kalangan manusia termasuk hak untuk bersuara merangsang
beberapa kejadian penting dalam sejarah seperti Revolusi Perancis, Deklarasi
Hak Asasi Manusia di Amerika dan perjuangan ke arah kemerdekaan di
negara-negara Amerika Latin. Sebenarnya konsep-konsep ini bukanlah hak cipta
masyarakat Barat. Ia sebenarnya adalah ajaran yang terdapat di dalam Quran yang
dihayati oleh orang-orang Islam. Kemudiannya konsep-konsep ini mempengaruhi
masyarakat Eropah. Besar kemungkinan jika tidak kerana orang-orang Arab, era
kemodenan di Eropah tidak berlaku sama sekali."
Demikian juga dengan konsep toleransi
umat Islam terhadap mereka yang bukan Islam. Sejarah membuktikan penghayatan
konsep ini oleh umat Islam amat mengagumkan. Sebagai contoh, profesor T. W.
Arnold di dalam bukunya The Preaching of Islam (Low Price Publications, New Edition,
India, 2002) melaporkan,
"Apabila tentera-tentera Islam tiba di lembah Jordan dan panglima Abu
Ubaidah mengarahkan supaya khemah-khemah dipasang di Fhil, penduduk-penduduk
Kristian di negeri itu menulis surat kepada golongan Arab Muslim ini dengan
berkata, 'Wahai orang-orang Islam, kami lebih suka sekiranya kamu yang
memerintah kami daipada pihak Rom walaupun mereka seagama dengan kami. Mereka
merompak harta kami dan memusnahkan tempat tinggal kami." Pada masa itu
golongan Islam memang dikenali sebagai satu golongan yang adil dan saksama
termasuk terhadap golongan yang bukan Islam.
Sejarah membuktikan tokoh-tokoh Islam mementingkan toleransi dengan golongan bukan
Islam. Sebagai contoh di era
pemerintahan khalifah Umar Khattab beberapa perjanjian dibuat oleh khalifah
dengan golongan bukan Islam berhubung hak-hak mereka. Antaranya seperti yang
disebutkan di dalam kitab
Tarikh at-Tabari (Dar al-Maarif, jilid 3)
iaitu, "Keselamatan jiwa dijamin, demikian juga dengan harta benda,
gereja-gereja dan tempat ibadah mereka. Gereja-gereja mereka tidak diduduki,
tidak diruntuhkan ataupun dikurangkan. Harta benda gereja tidak diambil dan tanda-tanda
salib dibiarkan.
Mereka tidak ditindas kerana
perbezaan agama dan tidak ada sesiapa pun dari kalangan mereka yang
disakiti."
Ajaran dan Acuan Super
Antara sebab umat Islam menjadi hebat
adalah ajarannya yang agung. Ajaran ini bernama Islam dan ia merupakan satu
ajaran lengkap lagi sempurna. Bagi memperincikan lagi konsep ini, dalam Usul 20 Imam Hasan al-Banna berkata,
"Ajaran Islam adalah menyeluruh mencakupi kesemua bidang kehidupan. Islam
adalah negara dan watan atau pemerintah dan umat. Ia adalah akhlak dan kekuatan
atau rahmat dan keadilan. Ia juga adalah pengetahuan dan undang-undang ataupun
ilmu dan kehakiman. Islam menekankan berkaitan dengan aspek kebendaan dan harta
ataupun usaha dan kekayaan. Di samping itu Islam juga mementingkan jihad dan
dakwah ataupun ketenteraan dan fikrah. Islam adalah akidah yang benar dan ibadah yang sah."
Dengan sempurnanya Islam sempurnalah
nikmat yang Allah kurniakan kepada manusia. Allah menyatakan dalam surah al-Maidah ayat 3 yang bermaksud, "Pada
hari, aku sempurnakan agamamu bagi kamu dan aku sempurnakan nikmat aku ke atas
kamu dan aku redai Islami menjadi agamamu."
Dalam ayat ini Allah mengatakan Islam
adalah satu nikmat dan bukannya bala bagi manusia. Berhubung dengan perkara
ini, Imam Ibn Kathir di dalam Tafsir Quran Al-Azim berkata, "(Islam) merupakan nikmat paling agung
yang dikurniakan oleh Allah kepada umat ini. Apabila Allah menyempurnaka agama
ini, umat Islam tidak memerlukan agama lain selain Islam dan mereka juga tidak
memerlukan nabi lain (selepas Nabi Muhammad)."
Ajaran Islam memang sesuai dengan
fitrah serta keperluan manusia. H. G. Wells di dalam The Outline of
History(Garden City Books, New York, 1961) berkata, "Ajaran Islam dipenuhi nilai kebaikan hati,
kemurahan hati dan persaudaraan. Ia merupakan satu agama yang mudah bagi
difahami. (Ia berbeza) dengan agama
Yahudi (Judaism) yang menjadikan Tuhan sebagai dia yang lebih mementingkan
bangsa tertentu. (Ia berbeza dengan agama Kristian yang sekarang ini asyik
berbicara berkaitan dengan triniti di samping doktrin serta ajaran sesat yang
lain yang tidak dapat difahami oleh manusia biasa. (Ia juga berbeza) dengan
ajaran kultus Mazda (Mazdaism) yang dilahirkan oleh pendeta-pendeta agama
Zoroastrianisme yang merangsang pembunuhan ke atas tokoh agama bernama
Mani."
Hal yang lebih kurang sama juga
dikatakan oleh George Bernard Shaw di dalam The Genuine Islam (Vol. 1, No. 8,
1936) iaitu,
"(Islam) adalah satu-satunya agama yang mempunyai kemampuan bagi
menyesuaikan ajarannya dengan suasana kehidupan yang berubah-ubah dan mampu
menjadi tarikan di setiap zaman."
Baru-baru ini, dalam majalah Western Minaret dimuatkan sebuah artikel bertajuk Islam: The Next
American Religion. Ia
ditulis oleh seorang penulis Amerika yang bernama Michael Wolfe. Dalam artikel
ini beliau berkata Islam adalah agama yang paling sesuai dengan rakyat Amerika
pada hari ini. Beliau sendiri memeluk agama Islam.
Kenyataan-kenyataan ini menunjukkan
Islam mempunyai keunikan dan kehebatannya. Inilah acuan vang berjaya melahirkan
satu umat super yang mengagumkan sebelum ini.
Kehebatan Bermula di Minda
Secara dasarnya acmn Islam tidak
dapat dihayati tanpa kefahaman yang betul mengenainya. Justeru pembentukan umat
yang super bermula dengan ilmu serta kefahaman menggunakan ungkapan lain, ia
bermaksud kesemuanya bermula dengan minda. Minda, mengikut Dewan Eja Pro,
bermaksud 'akal fikiran dan daya berfikir'. Minda yang betul melahirkan cara
fikir serta kefahaman yang betul berkaitan dengan semua isu. Kefahaman yang
betul melahirkan cara tindakan yang betul. Kesemua ini adalah proses yang
melahirkan produk serta hasil yang betul lagi berkualiti. Semuanya bermula
dengan minda.
Justeru, dalam surah Muhammad ayat 19 Allah menjelaskan,
"Ketahuilah sesungguhnya tidak ada Tuhan melainkan Allah dan mintalah
ampun atas dosa-dosa kamu dan dosa-dosa orang-orang Islam." Ayat ini
menarik disebabkan ia menekankan berkaitan dengan 'pengetahuan' sebelum 'keyakinan
dan perlakuan'. Berhubung dengan ayat ini di dalam al-Jamik li ahkam
Quran, Imam Qartubi
melaporkan, "Imam Sufyan bin 'Uyainah pernah ditanya berkaitan dengan
kelebihan ilmu dan beliau menjawab, Apakah kamu tidak mendengar kalam Allah
(iaitu ayat 19 surah Muhamad)
yang bermula dengan 'Ketahuilah' sekali gus menunjukkan Allah mahu kita
menguasai ilmu terlebih dahulu sebelum beramal? Olahan yang sama Allah gunakan
dalam surah al Hadid
ayat 20, surah al-Anfal ayat 28 dan dalam surah al-Anfal ayat 41."
Justeru, minda adalah pintu gerbang
kepada segala kehebatan. Sebagai langkah pertama mari kita buka minda kita bagi
mengenali acuan super yang bernama Islam.
No comments:
Post a Comment