Saturday, 19 March 2016

RAHMAT ALLAH TIDAK BERHENTI

KITA perlu sentiasa muhasabah kembali adakah setiap kali kita membaca dan melintasi ayat-ayat Allah SWT yang berkisarkan tentang syurga dan neraka, setiap kali itu juga adakah kita benar-benar faham dan menghayati intipatinya. Allah SWT menceritakan perihal syurga dan neraka di dalam al-Quran agar kita benar-benar memahami dan merasainya. Allah SWT menggambarkan syurga bukan satu perkara yang sia-sia. Bahkan untuk kita bersemangat dan sentiasa mentaatinya agar syurga menjadi milik kita.

Ustaz Muhammad Syaari Ab Rahman menerusi segmen Ibrah yang bersiaran di IKIMfm pada hari Selasa, 5.15 petang minggu lalu, meneruskan siri pengembaraan ibrah kisah ahli syurga. Kali ini, Ustaz Syaari membawa kisah bagaimana ahli syurga diperlihatkan tentang perihal ahli-ahli neraka dan berdialog sesama mereka.
Kisah ahli syurga berdialog bersama ahli neraka ini diceritakan oleh Allah SWT menerusi Surah Al’-A’raaf, ayat 44 yang bermaksud: Dan (apabila ahli-ahli Syurga itu berada di tempat masing-masing), berserulah mereka kepada ahli neraka dengan berkata: “Sesungguhnya kami telah dapati apa yang telah dijanjikan kepada kami oleh Tuhan kami, semuanya betul. Maka adakah kamu juga telah dapati apa yang telah dijanjikan oleh Tuhan kamu itu semuanya betul?”. Mereka menjawab: “Benar ada”. Kemudian berserulah penyeru (malaikat) di antara mereka (kedua-dua puak itu) menyatakan: “Bahawa laknat Allah tertimpa ke atas orang-orang yang zalim”.
Apabila ahli syurga dipertontonkan mengenai keadaan di dalam neraka, maka ahli syurga berkata kepada ahli neraka:
"Adakah kamu sudah rasai apa yang Tuhan kamu telah janjikan?"
Ahli neraka bila ditanya oleh ahli syurga, mereka menjawab sepatah saja, menggambarkan terlalu dasyhat keadaan di dalam neraka.  Di dunia dahulu mereka tidak mahu mendengar, bahkan menghalang orang lain mendengar para rasul bercakap pasal syurga.  Sepatah perkataan menggambarkan dahsyatnya keadaan neraka.  Malaikat mencelah untuk menyokong pernyataan ahli syurga.  Laknat ke atas mereka. Sikap mereka dahulu yang memilih untuk masuk neraka.

JAGALAH ALLAH, ALLAH AKAN JAGA KITA

Bekalan terbaik ialah ketakwaan kepada Allah dalam hidup kita. Rasa takwa kepada Allah. Tak lekang dari bibir kita dengan sentiasa berdoa pada Allah. Dalam solat sentiasa disebut berulang kali : "Tunjukkan kami di jalan yang lurus".
Mohon Allah tunjukkan kita jalan yang lurus agar kita tidak tergelincir.  Ramai manusia yang mati dalam keadaan tergelincir, tak ada bekalan yang perlu dibawa semasa mati, 
Tidak bersedia di depan Allah. Kita mohon agar Allah panjangkan usia kita untuk kita buat bekalan yang cukup ketika mengadap Allah nanti.

Rasulullah berpesan kepada seorang kanak-kanak bernama Abdullah Ibn Abas ketika dia tumpang duduk di belakang Rasulullah di atas tunggangan Rasulullah yang bergerak laju.  Abdullah berasa takut lalu dia pegang Rasulullah dengan kuat.  Rasulullah mula pegang Rasulullah lalu berkata: "Wahai Ghulam, aku nak ajar beberapa kalimah dalam hidup kamu. Kamu jagalah Allah, kamu akan dijaga oleh Allah."

Tuesday, 30 September 2014

Di sebalik Pahala


Di sebalik pahala ada "suka". Di sebalik syurga ada "reda". Maknanya Allah memberikan pahala kerana Dia suka akan amalan kita. Allah mengurniakan syurga apabila Dia reda dengan kita.
Tiada siapa boleh mewajibkan Allah memberi pahala dan syurga. Boleh jadi suatu amalan berpahala sepatutnya, tetapi berdosa kerana Allah tidak suka. Contohnya kita menderma tetapi niat di hati menanti apa orang akan kata. Begitulah, ada amalan yang membawa ke syurga sepatutnya, sebaliknya mengheret kita ke neraka kerana Allah tidak reda.
Rasulullah sudah mengingatkan: "Orang terawal yang akan diadili ialah seorang yang mati syahid. Allah memperlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya.
Allah bertanya: Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat-nikmat tersebut?'

'Aku berperang di jalan-Mu sehingga aku gugur sebagai syahid.'
'Kamu tipu! Kamu berperang supaya kamu dipanggil wira. Dan gelaran itu telah diberikan.'
Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka.
Kemudiannya seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran. Allah mem perlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya.
"Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat tersebut?'
'Aku belajar ilmu dan mengajarkannya serta membaca al-Quran kerana-Mu.'
'Kamu tipu! Kamu belajar ilmu supaya dipanggil orang alim dan kamu membaca al-Quran supaya disebut qari. Dan gelaran itu telah diberikan.'
Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudiannya seseorang yang diberikan Allah kemewahan kepadanya. Allah memperlihatkan kurniaan yang pernah diberikan kepadanya.
'Apakah yang kamu lakukan dengan nikmat tersebut?'
'Tidak ada satu jalan (kebaikan) pun yang Engkau sukai melainkan aku menyedekahkan harta pada semua jalan tersebut.'
'Kamu tipu! Kamu melakukannya supaya dipanggil dermawan. Dan gelaran itu telah diberikan.'
Lalu Allah memerintahkan dia dibawa pergi dengan wajahnya terseret sampailah dia dilemparkan ke dalam neraka." (Riwayat Muslim)
Selain sum'ah seperti dalam sabda Nabi, syirik, riyak, takbur dan banyak lagi perkara yang boleh membuang suka dan reda Allah pada amalan syurga dan berpahala kita. Jadi semak diri selalu, adakah setiap amalan syurga atau berpahala yang kita lakukan demi Allah suka dan reda?

Solusi isu 72

Thursday, 26 December 2013

Tazkirah jumaat 27 disember 2013


🍃Kata ustaz, apabila Allah tidak mengkehendaki kita lagi:
👉Allah akan sibukkan kita dengan urusan dunia
👉Allah akan sibukkan kita dengan urusan anak-anak
👉Allah akan sibukkan kita dengan urusan menjalankan perniagaan
👉Allah akan sibukkan kita dengan urusan menambahkan harta
👉Allah akan sibukkan kita dengan urusan mencari pengaruh, pangkat dan kuasa
🚫Alangkah ruginya kerana kesemuanya itu akan kita tinggalkan

Thursday, 5 December 2013

Perempuan mengucap kalimah 'syahadah dalam talipon

video
Subhanallah.  Hidayah itu milik Allah.  Dia membuka hati sesiapa sahaja yang dikehendakinya untuk menerima Islam sebagai cara hidupnya. Seorang operator talipon beragama Islam telah tersilap membuat panggilan ke rumah seorang perempuan tua.

Friday, 1 November 2013

Majlis restu Ilmu SPM 2013


Tarikh: 1 November 2013
Berikut ialah tentatif Mjlis Restu Ilmu Tingkatan 5
8.45 - Pelajar berkumpul di     dalam dewan
8.50 - Ucapan pengacara majlis
8.55 - Bacaan doa
9.00 - Ucapan Pengetua
9.30 - Penyampaian kad ucapan, alat tulis & jadual kelas persediaan
9.50 - Taklimat SU Peperiksaan
10.10 - Taklimat MP Kimia
10.20 - Taklimat MP Biologi
10.30 - Taklimat MP Fizik
10.40 -Taklimat MP Add Math
10.50 - Taklimat MP Matematik Moden
11.00 - Taklimat MP               B.Melayu
11.10 - Taklimat MP B.Inggeris
11.20 - Taklimat MP Pendidikan Islam
11.30 - Taklimat MP Sejarah
11.40 - Ucapan PKP
12.00 - Majlis Restu Ilmu bersama guru-guru
Tuan Pengetua menyampaikan alatan tulis 

Pelajar-pelajar tingkatan 5

Bengkel Pecutan Akhir

Tarikh: 31 oktober 2013
Masa: 3 - 5 petang
Tempat: Sekolah Tinggi Perempuan Melaka
100 pelajar


Solat hajat spm 2013

Cepatnya masa berlalu. Spm datang lagi. Minggu depan 6 november.  Hari ni ada program solat hajat untuk memohon kejayaaan anak2 tingkatan 5 mozac. Majlis akan diadakan di depan astaka mozac. Menjelang maghrib hujan turun dengan sangat lebat disertai kilat sabung menyabung. Tempat lain terpaksa difikirkan. Tikar dah dibentang. Dewan muzaffar syah tak boleh digunakan sebab kerusi meja telah disusun untuk spm. Surau aspura kecil tak muat untuk pelajar dan ibu bapa. Akhirnya Allah ilhamkan ustazah Marjan untuk beri cadangan solat di dewan makan. Tak pernah dibuat orang. Tu la uniknya mozac. Tanpa surau yang sempurna tapi masih lagi dapat melahirkan pelajar yang cemerlang. Bila la nak dapat surau yang besar muat semua pelajar??

Friday, 1 February 2013

Walau hanya seekor kucing...

Dah lama aku tak tulis dalam blog ni..Tahun 2013 pun dah masuk bulan Februari. Begitu cepat masa berlalu.  Kali ini aku nak berbicara tentang kucing kesayangan keluargaku.  Namanya Kitty Boo. Kucing dipelihara oleh anaku Atika semasa beliau belajar kat sana. Kira ni kucing oversea la. Begitu susah payah Atika bawa balik dari Amerika.  Tambangnya pun macam sama dengan tiket seorang dewasa. 
Apa istimewanya Boo? Seekor kucing yang ada karismanya yang tersendiri. Kucing yang tidak suka disentuh tanpa alasan yang munasabah.  Dia akan bunyi grrrrrrr....grrrrr menandakan ketidaksukaannya pada orang yang menyentuhnya itu, terutama di bahagian perutnya. Namun Boo sangat pandai berkomunikasi dengan orang. Kadang-kadang aku rasa dia faham apa orang cakap.  Bila nak makan, pandai kejutkan orang atau tarik perhatian supaya melayan dia makan..dan aku paling suka kalau dia minta aku suapkan makanan. Boo sangat suka kalau dapat keluar rumah.  Sekejap pun jadilah..tapi aku kena tunggu dia kat luar.  Bukan apa, si Boo ni suka melesap berjalan ke tempat lain. al maklumlah keturunan kucing hutan, suka pengembaraan yang mencabar di luar sana.  Aku mesti pastikan pintu sentiasa ditutup. Kalau dia berjalan pun memang dia pandai balik semula ke rumah.  Tapi jiran aku kata, kucing cantik2 ni tak boleh biar merata-rata di luar, nanti ada orang ambil bawa lari. Betul juga.  
Pernah terjadi satu malam, Boo lepas keluar. Tak siapa sedar.  Pukul 2 pagi baru kami sekeluarga perasan. Puas dicari. sekeliling rumah yang gelap gelita. Kami tunggu esok pagi dengan harapan dia balik. Aku gi sekolah dalam keadaan yang tidak tenang.     
Otak berfikir macamana nak maklumkan pada Atika kucingnya hilang semalaman.  Boo adalah segalanya bagiku kerana dia juga buah hati kesayangan anakku. Aku amat menyayangi anakku Atika, jadi apa saja yang berkaitan dengannya akan aku terima dengan sepenuh hati.  Kawan2 ku ketawa bila aku cerita aku risau kucingku tak balik rumah. Ada kawanku nasihatkan aku solat hajat. Balik kerja Boo masih tak balik lagi..Suami pun puas meronda sekitar taman cari Boo.  Selepas solat Zohor aku pun solat hajat mohon agar Boo pulang ke pangkuan kami..Rupanya suamiku pun berdoa selepas solat jumaat.  Alhamdulillah, dalam kul 2 petang aku nampak kelibat seekor kucing hitam berlari dengan laju menuju ke rumah ku...dan aku menjerit kegembiraan bila si Boo muncul di depan pintu.  Seperti biasa dia akan melabuhkan perutnya atas lantai (berbaring) tanda dia happy sangat dapat keluar. 
Kini Boo kat Kuala Lumpur bersama mamanya. Elok juga di sana. Tempatnya bersama Atika. Dia memang selalu rindu Atika. Tapi rasanya kini Boo tentu rindukan aku di Melaka.. Walaupun kau seekor kucing, tapi kau memberi nilai kasih sayang yang amat berharga buat kami sekeluarga..

Tuesday, 27 November 2012

Majlis Sirih Pulang ke Gagang X Trovia 0812

Begitu cepat masa berlalu, selesai sudah SPM 2012.  Maka bertambah lagi koleksi anak muridku yang dah graduate daripada Mozac.  Badge ni lebih dikenali dengan gelaran Xtrovia yang bermula dari 2008 - 2012.  Banyak kenangan yang disimpan bersama badge ni..Inilah badge yang pertama mencipta sejarah PMR dengan 89 pelajar mendapat 8A.  Badge ini juga merupakan hasil didikan Mozac sebagai sekolah SBT.  Mereka ini berpeluang merantau banyak negara seperti Singapura, Beijing China, Bangkok Thailand, dan Kalimantan Indonesia. 

Wednesday, 21 November 2012

Sejarah Palestin & Israel | iluvislam.com discover the beauty of islam

Sejarah Palestin & Israel | iluvislam.com discover the beauty of islam

Kenapa Lambat Datangnya Kemenangan?



Sekembalinya dari sebuah perperangan, beberapa utusan menghadap Khalifah Umar Bin Khatab ra. untuk memberikan berita kemenangan, kemudian Umar ra. bertanya: "Kapan perang dimulai?", "Sebelum waktu Dhuha" jawab mereka. Kemudian Umar ra. bertanya lagi "Kapan kita memperoleh kemenangan?", "Sebelum waktu maghrib" jawab mereka.

Mengapa Israel Tak Serang Malaysia?



1. Melihat dengan MATA HATI, di sebalik serangan fizikal di gaza apa sebenarnya intention pihak zionis yg cuba lakukan. Gaza tu besarnya, tau besarnya berapa? Utara ke Selatan 40km (jarak kl - shah alam) Timur ke Barat 7 km (jarak cher
as - KLCC). Penduduk 1.4 Juta orang di kawasan gaza sahaja. Tanah palestin berpecah belah negaranya.

WHAT THE SHI'AH DO ON 'AHOORA' IS BIDA'AH AND MISGUIDANCE



Q: Iam living in dubai and here huge number of shia are pesent arround us they always say that doing maatum on 9 and 10 muhaaram is right and this is the proof that we love hazrat husain and hazrat yaqoob also said “Hazrat Yaqoob (a.s.) cried and said a word (Hey Yousuf) he cried that in result of he became blind and thier rest sons who were wrong asked him if you cried like this than you will hurt yourself and no dought you will die one day while crying. THEN Haszar Yaqoob (a.s.) replied I cried and tell all my tregedy to ALMIGHTY ALLAH and I know something from GOD” please tell me the answer as soon as possible that beating chest is right or wrong???

Sunday, 18 November 2012

Video New Convert to Islam


Jom Boikot McDonalds


Sinyu: Apsal nak kaitkan McD kat sini ngan Israel? Management diorang pun da nafikan.
Nobita: McD kat sini@mana2 pun still jual jenama dan produk sama. Jadi xkan tade kaitan/keuntungan kepada headquaters McD kat US?

Kenapa Zionis Yahudi Menyerang Gaza?



1- Untuk menguji Obama. Semua maklum Obama baru sahaja memenangi Pilihanraya Presiden yang lepas. Semasa kempen Pilihanraya, majoriti Yahudi di USA menyokong calon Presiden dari Republikan, Mitt Romney. Namun rakyat Amerika tetap memberi mandat kepada Obama untuk Presiden. Untuk pengetahuan sahabat2 sekalian, walaupun jumlah Yahudi kecil sahaja di USA, namun 
mereka memonopoli pentadbiran, media massa serta ekonomi di Amerika. Sebarang dasar luar Amerika terutama isu Israel dan Palestine, Yahudi Amerikalah yang mencoraknya. Mereka inilah golongan Neo Conservative Jews. Apa ulasan Obama berkaitan isu yang berlaku di Gaza? Obama menyokong tindakan itu dan menyifatkan ia sebagai serangan mempertahankan diri dari Israel! Damn!