Islam adalah agama Allah. Justeru itu semua prinsip dan ciri-ciri
asasnya ditetapkan oleh Allah. Prinsip
dan ciri-ciri ini tidak berubah hinggalah ke Hari Kiamat. Antaranya adalah:
- Rabbaniyah
- Syumuliyah
- Universal
- Menentang Jahiliah
- Menentang Khurafat dan Tahayul
- Mengutamakan Akhirat Tanpa Mengabaikan Dunia
- Mengutamakan Akal dan Ilmu
- Mementingkan Teknologi Semasa
- Mudah dan Sederhana
Rabbaniyah
Kalimat rabbaniyah
berasal daripada perkataan bahasa Arab 'Rab' yang bermaksud 'Allah yang
maha pentadbir lagi maha penentu'.
Konsep rabbaniyah bermaksud, Islam didatangkan oleh Allah, kerana itu
segala dasar dan prinsipnya ditentukan oleh Allah, bukan oleh senat, kongres,
ataupun parlimen.
Sumber rujukan bagi semua perkara yang berkaitan
dengan agama dan kehidupan adalah Quran, sunah serta sumber-sumber yang
diizinkan kedua-duanya. Allah
menyebutkan dalam Quran,
"Quran ini adalah pedoman bagi manusia, petunjuk dan rahmat bagi kaum yang menyakini." (Surah al-Jasiyah: 20)
Berhubung dengan ayat ini, di dalam al-Asas fit
Tafsir, Said Hawa melaporkan pandangan Imam an-Nasafi yang berkata, "Di
dalam Quran terdapat segala ajaran yang berhubung dengan agama dan syariat dan
ia adalah pedoman bagi hati-hati manusia."
Meninggalkan petunjuk serta pedoman Quran bermaksud memilih jalan
kesesatan. Mereka yang seperti ini tidak
mendapat rahmat selama-lamanya.
Beriman dengan Quran tidak bermaksud membaca Quran
dengan tajwid dan lagu yang betul semata-mata.
Allah menyatakan,
"Mereka yang kami berikan
al-Kitab (Quran) kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya,
mereka itulah yang beriman dengannya.
Sesiapa yang ingkar dengannya, mereka itulah orang-orang yang rugi." (Surah al-Baqarah: 121)
Maksud 'membaca Quran dengan bacaan yang sebenarnya'
mengikut sahabat Abdullah bin Masud adalah "Menghalalkan yang dihalalkan
Quran, mengharamkan yang diharamkan, membacanya sepertimana ia diturunkan,
tidak mengubah kata Tuhan daripada tempatnya dan tidak mentakwil Quran secara
yang salah." Apabila Quran tidak
dijadikan sebagai sumber rujukan utama, manusia ditimpa masalah dan musibat dan
mereka menanggung kerugian yang besar di dunia dan akhirat.
Di samping Quran, sunah juga penting sebagai sumber
hukum. Sunah berfungsi sebagai penerang
dan penjelas kepada Quran. Allah
menyatakan,
"Apabila kamu berlainan
pendapat berkenaan sesuatu perkara, kembalikan ia kepada Allah dan rasul
sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian."
(Surah an-Nisa':59)
Berhubung dengan ayat ini di dalam al-Asas fit
Tafsir, Said Hawa
berkata, "Apabila kamu berbeza pendapat dengan pemimpin kamu ataupun
sesama kamu dalam urusan agama, rujuklah dengan mencari kebenaran kepada
al-Kitab dan sunah. Arahan supaya merujuk kepada Quran dan sunah semasa berlaku
perbezaan pendapat perlu ditaati dan ia berkait rapat dengan iman."
Quran dan sunah adalah dua pusaka
penting yang ditinggalkan nabi kepada umatnya. Berhubung dengan ini nabi
berkata,
Aku tinggalkan
kepada kamu dua perkara, apabila kamu berpegang teguh dengannya kamu tidak
sesat selama-lamanya: Kitab Allah dan sunah aku. (Dilaporkan oleh al-Hakim dan
Ibn Abdul Barr daripada Abdullah bin Umar. Dilaporkan oleh al-Baihaqi daripada
Abu Hurairah)
Daripada Quran dan sunah lahirlah
syariat dan hukum-hakum Islam. Selagi mana syariat dan hukum hakam ini
dipatuhi, umat Islam berjalan di atas landasan rabbani dan mereta selamat dan sejahtera. Allah menyatakan,
"Kemudian kami
jadikan kamu berada di atas suatu syariat (peraturan) daripada urusan agama,
maka ikuti syariat itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang
tidak mengetahui." (Surah
al-Jasiyah : 18)
Apabila syariat diketepikan dan
kehendak serta hawa nafsu manusia diutamakan, umat Islam menghadapi masalah dan
pancaroba. Allah menyatakan,
"Turunlah kamu
berdua dari syurga bersama-sama, sebahagian daripada kamu menjadi musuh bagi
sebahagian yang lain. Apabila datang kepada kamu petunjuk daripada aku, sesiapa
yang mengikut petunjukku, dia tidak sesat dan tidak celaka. Sesiapa yang berpaling
daripada peringatan aku, maka sesungguhnya baginya kehidupan yang sempit dan
kami mengumpulnya pada Hari Kiamat dalam keadaan buta." (Surah Taha ayat
123-124).
Berdasarkan ayat ini di dalam kitab al-Asasfit Tafsir, Said Hawa berkata, "Mereka yang
mengikut kitab Allah dan syariatnya, mereka tidak sesat di dunia dan tidak
menanggung celaka di akhirat. Sebaliknya mereka yang mengingkari
perintah-perintah Allah yang diturunkan kepada Nabi Muhammad, mereka merasai
kesempitan hidup di dunia ini."
No comments:
Post a Comment