Friday 30 December 2011

Cinta Muka Buku (FaceBook la)

Lagu Cinta Muka Buku nyanyian Najwa Latif telah menjadi satu fenomena di kalangan remaja kini.  Najwa baru berusia 16 tahun bermakna masih belajar lagi di tingkatan 4.  Nyanyiannya yang bersahaja mula popular di YouTube.  Lagu yang mengisahkan bagaimana facebook menjadi penghubung cinta antara dua remaja walaupun mereka tidak pernah berkenalan.  Mereka mula berjumpa dan berputiklah cinta yang dipanggil cinta remaja..or cinta monyet..


Jadi apa masalahnya dengan cinta muka buku ni?  Tak kanlah nak bercinta pun tak boleh.  Kalau tidak tak seronoklah hidup.  Remaja kan suka enjoy....Tak kelas la kalau tak ada pasangan bercinta..Kolot la...

Realitinya ialah banyak gejalan sosial yang berlaku terutama di kalangan remaja semuanya bermula atas nama CINTA.  Cinta dipandang sebagai perjuangan yang agung.  Ini berpunca apabila cinta itu dijadikan matlamat utama: Menjadikan cinta sebagai matlamat utama kehidupan kita.  Sanggup berkorban apa sahaja terutama maruah diri demi nak pertahankan cinta. Apabila kita meletakkan cinta sebagai matlamat utama hidup, secara tidak langsung, cinta itu tadi telah mereka campurkan dengan perkara-perakara lain.  Nafsu, keburukan-keburukan, maksiat-maksiat dan sebagainya yang tidak suci yang kemudiannya akan mencemarkan kesucian cinta itu tadi. 
Rasulullah telah melarang dating atau berdua-duaan melalui sabdanya yang bermaksud," Tidak berdua-duaan seorang lelaki dan wanita melainkan syaitan menjadi orang ketiga." Riwayat Tirmizi dan Ibnu Umar.
Mengapa salah?  Kerana syaitan yang ketiga itu akan menggoda dan menghasut mereka untuk melakukan sesuatu bermula dari pandangan mata, kemudian tangan mula meraba-raba dan terjadilah maksiat yang kita amat takuti iaitu zina..
NAFSU kata apa salah kau terima dia
IMAN kata lebih baik kau tinggal saja.

Banyak NAFSU banyak juga MAKSIATnya
Kata hati dan rasa tak dibiar saja
daripada terjebak didalam nya
harus elakkan semuanya dari mula..








No comments:

Post a Comment

Kejutan hari ini

Petang ni mendapat kejutan hadiah dari Cikgu Amelia Suib, salah seorang pelanggan buku dan pengguna channel fizicmozac. Wow dapat telekong S...